2014 > 2015

En tant que riverains, restez concernés, envoyez vos photos par e-mail, vos commentaires ou textes à publier ou non dans votre formulaire de contact.
1364 

Nations have approved a landmark climate accord in Paris
Saturday, December 12, 2015



Representatives of 195 countries on Saturday evening approved a landmark climate accord that, for the first time, commits nearly every country to lowering planet-warming greenhouse gas emissions to help stave off the most drastic effects of climate change.
Delegates who had been negotiating intensely in this Paris suburb for two weeks were presented with the final draft of the document Saturday afternoon, after a tense morning when the text was promised but repeatedly delayed.

Avenue Churchill , un buste pour Edith Cavell, exécutée par les Allemands en 1915


Un buste d’Edith Cavell, exécutée il y a juste 100 ans par les Allemands à Schaerbeek, a été inauguré ce matin dans le parc Montjoie , avenue Churchill, à Uccle, par la Princesse Astrid de Belgique, la Princesse Anne de Grande-Bretagne et par le Bourgmestre d’Uccle Armand De Decker. Une cérémonie se tiendra ensuite dans l’hémicycle du Sénat en présence de la présidente Christine Defraigne, où Edith Cavell fut jugée et condamnée à mort en 1915. Edith Cavell, infirmière britannique a facilité l’évasion de centaines de soldats alliés pendant la Première Guerre Mondiale. Arrêtée par les Allemands, elle a été fusillée le 12 octobre 1915 pour haute trahison.

Un tunnel pour la STIB sous le Parc de Forest ?


Studie naar tramtunnel onder Park van Vorst

door LV © brusselnieuws.be
Vorst - 12:00 - 28/08/2015

Onder het Park van Vorst komt mogelijk een tramtunnel. Die moet de tramsporen op de Albertlaan en het gelijknamige station verbinden met de bestaande sporen op de Wielemans-Ceuppenslaan. Het project sluit aan bij de verbouwing van Albert tot eindpunt voor een nieuwe metrolijn.

Vorst

Het Park van Vorst: over enkele jaren ondertunneld? (© Bart Dewaele)

De studiedienst van de MIVB heeft in juli een studieopdracht uitgeschreven voor de verbouwing van station Albert én de bouw van een nieuwe tunnel voor trams, dwars onder het Park van Vorst. Dat bericht Tram 2000, een tijdschrift voor liefhebbers van het openbaar vervoer.

Dat station Albert flink zou worden verbouwd was al duidelijk. De premetro tussen Albert en het Noordstation wordt immers omgebouwd tot volwaardige metro. Albert wordt het zuidelijk eindpunt van de nieuwe metrolijn 3, die in het noorden wordt doorgetrokken tot het station Bordet in Evere. Voor Albert betekent dit dat het niveau -2, waar vandaag verschillende tramperrons zijn, wordt aangepast voor de komst van de metro.

Tramlijnen herbekijken
Maar de verbouwing tot metroterminus betekent onvermijdelijk ook dat de verschillende tramlijnen die vandaag bij Albert ondergronds gaan, herbekeken moeten worden. Het is in dat verband dat gedacht wordt aan een nieuw stuk tunnel van een goeie halve kilometer. "Een tramtunnel onder het Park van Vorst is een optie die bestudeerd wordt in het kader van de reorganisatie van station Albert", klinkt het bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A). Volgens de woordvoerster is het echter "te voorbarig om hier al meer details over mee te geven aangezien we dit nog volop aan het bestuderen zijn."

Met een verbinding dwars onder het Park van Vorst zouden trams komende van de Albertlaan niet hoeven stoppen aan Albert, maar door kunnen rijden en aansluiten op de bestaande sporen op de Wielemans-Ceuppenslaan. Dat zou behalve voor een extra aansluiting op de nieuwe metrolijn ook voor een nieuwe, snelle verbinding zorgen tussen Hoog- en Laag-Vorst, in eerste instantie de Wielswijk. (lees verder na het plannetje)

Vorst 2.jpg

De witte vlek is het Park van Vorst, het grijs de te (ver)bouwen infrastructuur. Het kruis is het station Albert.

Ongemak
Het is nog niet duidelijk of de aanleg van een tramtunnel voor veel hinder zal zorgen in en rond het Park van Vorst. Dat is beschermd. Ook volgens de MIVB zijn de studies nog niet ver genoeg gevorderd om daar uitsluitsel over te kunnen geven, maar "bestaan er zeker oplossingen om het ongemak tot een minimum te beperken."

De nieuwe doorgaande tramhalte aan Albert zou op het niveau -1 worden ingericht. Daar is vandaag de lokettenzaal. Die is erg ruim bemeten en dat is niet toevallig. Albert is bij de bouw begin jaren 1990 voorzien op een verbouwing op het moment dat ook de metro het station zou aandoen.

Kunstwerk
Behalve de doorgaande tramhalte zou op hetzelfde niveau ook een eindhalte voor trams worden aangelegd, aan de kant van de Jupiterlaan, waar tram 51 vandaag de tunnel inrijdt.

De studieopdracht laat ook de mogelijkheid voor de installatie van een nieuw kunstwerk eens het station is verbouwd.

De beslissing of de tunnel er komt is voor alle duidelijkheid dus nog niet genomen. Wel staat vast dat de verbouwing van station Albert klaar moet zijn voor de omschakeling naar metro. Die is volgens de timing die de regering in het voorjaar meegaf gepland voor 2021.