site officiel de Longchamp Messidor-News

En tant que riverains, restez concernés, envoyez vos photos par e-mail, vos commentaires ou textes à publier ou non dans votre formulaire de contact.
 1364

Drève de Lorraine: enquête de la Région


(vrijdag 26 februari 2010 - brusselnieuws.be)
Regering laat zieke bomen Lorrainedreef onderzoeken

Ukkel - Waarom kwijnen de 120 jaar oude bomen langs de Lorrainedreef weg? Over die vraag buigen onderzoekers zich op vraag van de Brusselse regering.

De rode beuken langs de Lorrainedreef in Ukkel zijn 120 jaar oud. Sinds enkele jaren worden ze verteerd door verschillende soorten zwammen. Hoe dat komt weet men niet.

Nog niet, want onderzoekers van de Franstalige universiteit ULB en van de universiteit van Luik hopen daar een antwoord op te kunnen geven. Het onderzoek zal drie jaar in beslag nemen en kost de Brusselse regering 220.000 euro.

Mogelijk lijden de rode beuken onder de klimaatverandering en onder het drukke autoverkeer op de Lorrainedreef. De Lorrainedreef vormt immers een belangrijke verkeersader in het zuiden van het Gewest en verbindt het Ter Kamerenbos met het zuidelijke gedeelte van de Grote Ring rond Brussel.

Etude européenne sur les transports urbains. Résultat pour la Stib : 20ème sur 23.


(www.brusselnieuws.be - donderdag 18 februari 2010)

Brussels openbaar vervoer onder Europees gemiddelde

Het Brussels openbaar vervoer komt slecht uit een vergelijkende Europese studie. Slechts drie steden uit het voormalige Oostblok scoren slechter op het vlak van frequentie en reistijd. De MIVB relativeert de studie.

Experts van de universiteit van Stuttgart namen het openbaar vervoer in 23 Europese steden onder de loep. Dat gebeurde in opdracht van de Internationale Automobielfederatie FIA, in ons land vertegenwoordigd door Touring.

Het Brussels openbaar vervoer blijkt vooral traag. Enkel Praag, Warschau en Zagreb doen het nog slechter. Vooral de lage frequentie doet Brussel hierbij de das om. "De metro is wel snel maar rijdt niet frequent genoeg, zelfs tijdens de spits," zegt Danny Smagghe van Touring. "De stellen zitten soms overvol waardoor mensen de volgende metro moeten nemen."

Bij de MIVB wijzen ze op de moeilijke budgettaire situatie. "We doen wat we kunnen om het aanbod uit te breiden," zegt woordvoerder Guy Sablon. "Dit jaar moeten we 46 miljoen euro besparen maar toch gaan we door met de verlenging van tram 94 en de aanleg van een tram op de Leopold III-laan."

Anderzijds krimpt het aanbod her en der, zeker 's avonds en in het weekend. "Op enkele lijnen hebben we de frequentie teruggeschroefd maar elders voeren we die dan weer op. Dat is een evenwichtsoefening. Gezien de situatie komt het erop aan onze middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten."

Nachtnet
Ook het feit dat Brussel door de week geen nachtaanbod heeft, kost punten. "Maar voor het nachtelijk vervoer in de week mikken we op Collecto en dat systeem is niet in de studie opgenomen," countert Sablon die vragen heeft bij de financiële haalbaarheid van een volwaardig nachtnet. "Noctis heeft aangetoond dat de vraag niet overweldigend is terwijl dat wel veel geld kost."

Ander pijnpunt zijn de trage verbindingen tussen het stadscentrum en de buitenwijken, ook buiten het Brussel Gewest. Op dat vlak verwacht de MIVB een verbetering door het overleg over interregionale mobiliteit dat onlangs is opgestart door minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (CD&V).

Nog volgens de studie zijn de overstapmogelijkheden beter dan vroeger maar er zijn nog te weinig parkings om de overstap tussen auto en openbaar vervoer mogelijk te maken. De toegankelijkheid en informatie aan stopplaatsen kunnen ook nog beter.

Nieuwe routeplanner
Op het vlak van informatie is er volgens de MIVB alvast beterschap in zicht. "Dit jaar hebben we een nieuwe afdeling opgericht die de reizigers beter moet begeleiden, vanaf het moment dat ze een traject zoeken tot ze op hun bestemming aankomen." In maart komt er alvast een nieuwe, performantere routeplanner op de website.

In de totaalscore landt Brussel nog wel in de middenmoot. Dat heeft het te danken aan de relatief goedkope prijzen en de beschikbaarheid van tickets. Ook het aanbod van digitale informatie in de voertuigen is een pluspunt.

"Als Europese hoofdstad mag het toch allemaal iets meer zijn," zegt Smagghe van Touring nog. "Er is nog werk aan de winkel."

Vier maatschappijen
Bij de MIVB vinden ze dat Touring de resultaten te negatief voorstelt en benadrukken ze dat ook andere spelers verantwoordelijk zijn. "In Brussel bieden vier maatschappijen openbaar vervoer aan. Bovendien zijn verschillende bestuursniveaus verantwoordelijk. Die complexiteit speelt in ons nadeel."

"We scoren uiteindelijk net iets beter dan Amsterdam en dat is toch de stad waar we het meest naar kijken in deze studie. Het aantal inwoners en het vervoersaanbod zijn immers vergelijkbaar met Brussel. Ook Parijs doet het niet veel beter en Londen en Madrid zelfs slechter." München, Helsinki en Wenen hebben volgens de studie het beste openbaar vervoer.

------------------------------

Vingtième sur 23, bravo la Stib !!!
Seules, Prague, Varsovie et Zagreb font moins bien.
Bien sûr, si elle gère tout son réseau comme le Rond-point Churchill et le carrefour VDK, les habitants d'Uclle ne sont pas surpris par ce résultat.

Jusqu'où osera-t-il ?


(www.brusselnieuws.be - maandag 01 februari 2010)

MIVB-baas wil loonsverhoging

Brussel - MIVB-baas Alain Flausch vindt zijn jaarsalaris van 170.000 euro wat krap en vraagt om een pakket ter waarde van 300.000 euro. Op een moment dat de MIVB zelf 10 procent moet inleveren, valt die eis niet overal in goede aarde.

Flausch vraagt om een pakket (inclusief wagen met chauffeur en diverse premies) van 300.000 euro. Het is niet de eerste keer dat de directeur-generaal opslag vraagt.

Vakbond ACOD reageert verontwaardigd. “Dit is onwelvoeglijk”, stelt Alex Vonck in La Capitale. “Net op een moment dat iedereen de buikriem moet aanhalen en dat er voortdurend aan het personeel wordt gevraagd om looninspanningen. Als ik zie dat wij maanden moeten onderhandelen om 1 à 2 procent loonsverhoging los te peuteren vind ik dit echt te gek.”

MIVB-voorzitster Adelheid Byttebier (Groen!) sluit opslag voor Flausch niet meteen uit. “Ik wil dat deze kwestie snel wordt afgehandeld”, zegt ze in de krant. “Ik zie parameters die ervoor pleiten zijn salaris te verhogen. Hij heeft een opmerkelijk resultaat neergezet (onder Flausch vervoerde de maatschappij jaar na jaar opmerkelijk meer passagiers, red.) en moet blijven.”

Byttebier geeft aan dat bij een eventuele loonsverhoging voor Flausch ook het loon van adjunct directeur-generaal Kris Lauwers zal herbekeken worden. “Het een gaat niet zonder het ander."

-----------------------------

Avec l'augmentation des prix de transports à partir du 1 février??

Ce n'est même pas honteux, c'est scandaleux.

Et Byttebier qui est obligée de dire oui??
Cela me rapelle l'article de BDW de ce mois d'août, où Flaush disait: "Wij kunnen wel de ministers beinvloeden."

Et visiblement il peut aussi beinvloeden Mme Byttebier, qui ne semble pas plus que d'autres ministres, politiques, urbanistes, pouvoir imposer quoi que ce soit à la Stib.

Ce n'est pas la Stib qui est l'état dans l'état, c'est Mr Flaush qui est dictatorial
et on sait d'expérience que les dictateurs pensent à eux et non au bon fonctionnement de ce qu'ils sont sensés diriger.

Le mépris pour nos ministres, nos finances, les passagers, les espaces verts, les remarques des Bruxellois, de Monsieur Flaush est incommensurable.

Qui peut inverser cela et au moins nous garantir un bon fonctionnement des transports publics? ...qui a ce courage politique?

Anita Nys
Comité Longchamp-Messidor