site officiel de Longchamp Messidor-News

En tant que riverains, restez concernés, envoyez vos photos par e-mail, vos commentaires ou textes à publier ou non dans votre formulaire de contact.
 1364

La Stib souhaite la bienvenue aux touristes. Cela va les changer de l'odeur des frites ou des gaufres !


(www.brusselnieuws.be - vrijdag 02 juli 2010)

Een metrostation op drie stinkt

Brussel - Slechts 11 (pre)metrostations hebben een openbaar toilet en in 23 stations stinkt het naar urine. Dat zijn de belangrijkste resultaten van een onderzoek van de Brusselse SP.A-fractie, die hygiëne en netheid in 66 (pre)metrostations onderzocht.

In slechts 11 van de 66 stations vond de fractie, die het onderzoek op initiatief van Brussels parlementslid Jef Van Damme voerde, een openbaar toilet. Op één uitzondering na (Noordstation) zijn die maar tot 19 uur toegankelijk.

"De verdeling van de toiletten is bovendien onlogisch," vindt Van Damme. "Drukke stations zoals Kunst-Wet of Naamsepoort hebben er geen. De netheid van de toiletten kan ook beter en slechts drie toiletten zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers."

De MIVB ontkent. "Er is wel degelijk een toilet in elk station maar in de meeste stations moet de klant aan ons personeel toegang vragen," zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon.

"Op korte termijn proberen we de bestaande voorzieningen voor het personeel toegankelijk te maken voor het publiek," reageert minister van Vervoer Grouwels (CD&V). "Daarnaast moeten de toegangspoortjes wildplassers in de toekomst uit de stations houden."

Stiekeme plashoekjes
In meer dan een derde van de stations (23) nam Van Damme een urinegeur waar. "De geur hangt in stiekeme plashoekjes maar komt ook voorbijgewaaid langs bijvoorbeeld de roltrap. Soms is er een mengeling van eetgeur, metrogeur, benzinegeur en urine. De stations Hankar, De Brouckère, Beurs en Anneessens stinken het meest."

En de acht smerigste stations zijn...
Het Brusselse parlementslid klaagt ook het klein zwerfvuil aan. "De MIVB doet inspanningen om de stations net te houden, maar de metrostations Anneessens,Beekkant, Beurs, Bockstael, Hankar, Hermann-Debroux, Lemonnier en Zwarte Vijvers zijn ronduit smerig," aldus Van Damme. Volgens hem worden de vuilbakken niet vaak genoeg geledigd.

In meer dan drie stations op vier kwam Van Damme geen MIVB-personeel tegen. "De dienstverlening laat te wensen over en sommige stations geven een desolaat gevoel."

Beurs: 0 op 10
De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op de website metr-o-net. De grote meerderheid van de stations kreeg een buis op het rapport. Station Beurs kreeg een 0 op 10. Positieve uitschieters zijn Louiza (9 op 10) en Zuidstation (8 op 10). Jef Van Damme gaat de resultaten van het onderzoek overmaken aan de bevoegde minister Brigitte Grouwels (CD&V).

SP.A wil een masterplan voor netheid en openbare toiletten in de metro. "Elk station moet een publiek toegankelijk en proper toilet hebben," aldus Van Damme. "Er moet ook beter worden toegezien op de netheid in de stations. Desnoods moeten vuile hoeken worden afgesloten voor het publiek."

De partij vraagt ook een permante menselijke aanwezigheid in de stations en een betere opleiding van het MIVB-personeel.

Ce n'est pas qu'à Churchill qu'ils font n'importe quoi !


Les usagers de la STIB de moins en moins satisfaits

(lalibre.be - BELGA - Mis en ligne le 14/04/2010)

Les usagers de la STIB sont de moins en moins satisfaits, selon l'enquête de satisfaction 2009 menée par l'entreprise bruxelloise de transports en commun.
La côte globale décernée par les usagers est de 5,5/10. Les scores sont plus mauvais qu'en 2008 dans pratiquement tous les domaines. La cote de satisfaction globale est un peu moins bonne qu'en 2008. Au fil des enquêtes, les répondants sont de plus en plus nombreux à penser que la Stib se détériore.

En 2009, près de la moitié des sondés estimait que la mobilité avec la Stib avait régressé. Sur les 18 domaines de satisfaction évoqués, 17 sont en recul. Seule l'appréciation des tarifs n'a pas changé.

Les principaux griefs des usagers sont le manque d'offre en soirée, le manque de ponctualité et les mauvaises correspondances. Les fréquences, les temps de parcours, les difficultés d'accès des vélos et l'information aux voyageurs ont également été pointées. Malgré les critiques consécutives aux modifications du métro l'an dernier, les plans des réseaux Stib sont relativement appréciés, surtout chez les étudiants et les plus jeunes.

Mais dans ce mauvais bulletin, c'est surtout le site internet de la Stib qui sauve l'honneur, grâce notamment aux agences de vente "Bootik". L'enquête menée par Ipsos a été commandée par le Ministre-Président de la Région de Bruxelles-Capitale. Elle a été réalisée via internet et questionnaire-papier, entre fin octobre et fin novembre 2009. Au total, 11.300 personnes ont répondu de manière valide.

C'est cela la "mobilité douce" ?


www.brusselnieuws.be

(donderdag 08 april 2010)

Meer gewonden bij ongevallen met MIVB-bussen

Het aantal ongevallen met MIVB-bussen is in 2009 met 3 procent gestegen. Daarbij vielen een kwart meer gewonden. Dat blijkt uit het antwoord van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) op een parlementaire vraag.

Tijdens het voorbije jaar waren er 2.401 ongevallen waar een MIVB-bus bij betrokken raakte, 67 meer dan het jaar voordien.

Verontrustend is vooral de ernst van de ongevallen. Het aantal gewonden steeg van 124 in 2008 naar 152 in 2009.

Ook het aantal bij de MIVB ingediende klachten is gestegen, van 271 naar 317. Uit cijfers blijkt dat reizigers zich vooral storen aan het gsm-gebruik en gevaarlijk rijgedrag van de buschauffeurs.

Een klein lichtpunt is de daling van agressie tegen buschauffeurs. In 2008 bedroegen die 162, in 2009 werden 159 gevallen opgemeten.

------------------------------

(vrijdag 02 april 2010)

Opnieuw tramslachtoffer op Generaal Jacqueslaan

Elsene - Een tram heeft opnieuw een jongeman aangereden op de Generaal Jacqueslaan. Het slachtoffer verkeert in kritieke toestand. Amper twee dagen geleden stierf een jongeman op nagenoeg dezelfde plaats onder een tram.

De jongeman besliste op het laatste nippertje om over te steken. De trambestuurder zou nog een noodstop hebben uitgevoerd, maar kon een aanrijding niet meer vermijden.

De jongeman werd in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis.

Twee dagen geleden overleed een jonge Fransman toen hij werd overreden door een tram op de Generaal Jacqueslaan. Het slachtoffer lag wellicht te slapen.

------------------------------

(woensdag 31 maart 2010)

Jongeman sterft onder tram in Elsene

Elsene - Op de Generaal Jacqueslaan in Elsene is rond 5 uur vanochtend een jongeman van 23 gestorven na een aanrijding door een tram. Dat bevestigt de MIVB. Het slachtoffer lag om een onduidelijke reden op de sporen.

De jongeman lag om een nog onbekende reden op de tramsporen ter hoogte van halte Roffiaan. Mogelijk wilde hij zelfmoord plegen of was hij onder invloed. Het parket onderzoekt het voorval.

De tram van lijn 23 probeerde nog te remmen, maar kon een aanrijding niet meer vermijden. De jongeman overleed ter plaatse. Het tramverkeer op de lijnen 23, 24 en 25 was tot iets over zeven uur vanmorgen verstoord. De MIVB zette pendelbussen in tussen de haltes Buyl en Hansen-Soulie.

------------------------------

(maandag 15 februari 2010)

MIVB start campagne rond voorrangsregels trams

De tram heeft altijd voorrang, ook op voetgangers die op een zebrapad willen oversteken.

Brussel - De tram heeft altijd voorrang in het verkeer. Ook op voetgangers en zelfs op het zebrapad. Om die boodschap in de verf te zetten, start de MIVB met een nieuwe bewustmakingscampagne.

De voorbije jaren kwamen er vier mensen per jaar om door een tramongeval. Vijftig andere mensen geraakten gewond. Onder hen heel wat zwakke weggebruikers.

“Die cijfers moeten wel enigszins gerelativeerd worden,” zegt Guy Sablon van de MIVB. “Als je ze vergelijkt met het aantal dodelijke ongevallen met auto’s en binnen het kader van de ruim 11 miljoen kilometer die onze trams jaarlijks afleggen, dan valt dat cijfer nog mee. Maar elk ongeval is er uiteraard een te veel.”

Wegcode niet gekend
De wegcode is nochtans heel duidelijk, maar wellicht niet zo gekend. Een tram heeft altijd en overal voorrang. Ook op voetgangers die op een zebrapad willen oversteken.

De reden daarvoor is eenvoudig. Een tram weegt tussen de 20 en 40 ton, kan niet uitwijken en heeft een veel langere remafstand. “We rijden eigenlijk altijd defensief,” zegt Luc Lonnoy, die al 18 jaar trambestuurder is bij de MIVB. “In de zomer kunnen we sneller remmen dan bijvoorbeeld in de winter of de herfst, maar we spelen altijd op veilig en remmen bij het minste gevaar dat er mogelijk afkomt.”

De campagne bestaat onder meer uit affiches op de tram. Ze moet vooral voetgangers en andere weggebruikers bewust maken van de voorrangsregels.