2008 > 2009

En tant que riverains, restez concernés, envoyez vos photos par e-mail, vos commentaires ou textes à publier ou non dans votre formulaire de contact.
1364 

Même la presse néerlandophone de Bruxelles se fait l'écho de la discrimination dont sont victimes les habitants de Bruxelles quand il s'agit de les faire circuler dans leur ville


Protest tegen GEN-tracé in Ukkel

Ukkel - De toekomstige lijn 124 van het Gewestelijk Expresnet (GEN) zal vanuit Ukkel niet meer naar het Zuidstation rijden, maar naar het Weststation in Sint-Jans-Molenbeek. Dat is zeer tegen de zin van de Ukkelse schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Marc Cools. Hij wil het tracé graag hertekend zien.

Goed nieuws: de stedenbouwkundige vergunning voor werk aan het Expres­net is toegekend. In 2015 zou de snelle voorstadstrein in gebruik kunnen worden genomen. De NMBS heeft het voorlopige exploitatieplan van het GEN gepresenteerd, maar daar is Marc Cools niet helemaal gelukkig mee. Hij neemt het niet dat lijn 124, die de stations Linkebeek, Kalevoet en Stalle bedient, niet naar het Zuidsta­tion rijdt en dat er geen directe verbinding meer is met het stadscentrum. Ook het feit dat er geen nieuwe GEN-halte komt ter hoogte van het Frans Lyceum voor de toekomstige lijn 26 (Halle-Vilvoorde), is Cools een doorn in het oog.

De twee lijnen hadden volgens Cools het equivalent moeten zijn van een metrolijn. "Je kunt niet aan de ene kant de Brusselaars aansporen om meer het openbaar vervoer te gebruiken, en aan de andere kant het aanbod beperken," vindt de schepen. Hij heeft het dan niet alleen over het toekomstige GEN, maar ook over de 'overstappolitiek' van de NMBS waardoor de gemeente Ukkel 'haar' tramlijn 55 verloren zag gaan. "Ook de Brusselaars moeten kunnen genieten van het GEN-net, en het moet het stadscentrum gemakkelijk bereikbaar maken vanuit Ukkel en Vorst."

Bruno Schols © Brussel Deze Week

---------------------

Nous avons déjà souvent attiré l’attention sur ceci. Tout est fait pour les navetteurs et rien pour nous.
Qui paie les impots ? nous !
Qui en profite, aidés par les politiciens aux ordres de la Flandre?? Les navetteurs qui paient leurs impôts dans leurs villages, en travaillant chez nous.
Quand donnera-t-on les emplois aux Bruxellois, et non aux navetteurs, à compétence égale?

Je pense ici spécialement aux ouvriers flamands de Flandre qui viennent nous narguer en plus de couper nos arbres devant notre nez, en ricanant de plaisir d’emm.....ainsi les bourgeois bruxellois.

Le Comité Longchamp-Messidor

La Stib, mobilité douce mais polluante


sur BRUXSEL FORUM (www.bruxsel.org le 7 avril 2009)

C'est dramatique. On est reparti pour 20 ans avec ces bus à la technologie dépassée

La Région décide de polluer davantage

Pascal Smet (SPA) et Evelyne Huytebroeck (Ecolo) avaient annoncé l'arrivée de 70 bus au gaz naturel.

Ils ne sont pas parvenus à convaincre leurs collègues Open VLD, PS, CDH et CD&V, qui estiment la facture trop salée, vu la nécessité de construire une nouvelle station de remplissage.

Dès mardi, la STIB a décidé de commander 70 nouveaux bus au diesel.

Merci. Les électeurs se souviendront de ce genre d'économie, qu'on croyait appartenir au passé.

MIVB krijgt geen nieuwe aardgasbussen

Er komen geen nieuwe aardgasbussen voor de MIVB. Daar is op dit moment geen geld voor. Vooral de bouw van een nieuw tankstation voor gasbussen zou te duur zijn. Dat vinden Open VLD, PS, CDH en CD&V te veel.

De Brusselse ministers Evelyne Huytebroeck (Ecolo) en Pascal Smet (SP.A) hadden zich de voorbije weken sterk gemaakt het nodige geld te vinden, maar zij hebben hun collega's binnen de regering niet kunnen overtuigen.

De MIVB wil overigens niet bij de pakken blijven zitten. Nu dinsdag zal ze de aankoop van zeventig bussen op diesel goedkeuren.

Dank u wel. De kiezer zal met deze kortzichtige besparing ongetwijfeld niet kunnen lachen.

bruXsel forum*

(…) de bussen op aardgas in de begroting van Smet en Huytebroeck niet echt als prioritair zijn aangevinkt (tvbrussel)

(…) un quart des voyageurs sont des navetteurs habitant la Flandre ou la Wallonie qui représentent donc un coût de 145 millions d'euros entièrement financés par le contribuable bruxellois (La Libre)

--------------------

En plus de nous priver d’oxygène en coupant les arbres à travers Bruxelles, partout où ils forcent le passage, voici le pompom: partout on roule écolo, sauf à la Stib.

Le Comité Longchamp-Messidor

Voici ce que plus personne ne verra ce printemps !


avenue winston churchill 2

Nous, riverains, ne le verrons plus.
Vous, passants ou passagers de la Stib, non plus !

Les quais agrandis et en dur, un progrès ?
Ou une incroyable incivilité ?

L'inculture de la Stib et du Ministre "postier des Flandres à 2% de voix" est sans limite et inexcusable.
Il est temps de le rappeler à quelques semaines des élections.