site officiel de Longchamp Messidor-Documents

En tant que riverains, restez concernés, envoyez vos photos par e-mail, vos commentaires ou textes à publier ou non dans votre formulaire de contact.
1364

Nous avions des abribus retro et jolis. Germanisation en vue avec des abribus minimalistes.


(www.brusselnieuws.be - dinsdag 27 april 2010)

Uniform bushokje op komst

Brussel - Volgend jaar moet overal in het Brussels Gewest hetzelfde bushokje opduiken. Daartoe werd vorig jaar een ontwerpwedstrijd uitgeschreven en die krijgt over enkele weken haar beslag. Dat vernam BDW.

Er zijn om en bij de 1.500 bushokjes in het Brussels Gewest en die hebben vandaag uiteenlopende vormen en kleuren. Volgend jaar moet daar verandering in komen, vernam BDW.

"Op enkele uitzonderingen na, zoals op het Flageyplein, willen we overal dezelfde schuilhuisjes," bevestigt MIVB-woordvoerster An Van hamme aan brusselnieuws.be. "Dat moet de bushaltes nog meer herkenbaar maken voor de reiziger."

Ook de dienstverlening aan de wachthokjes moet beter. "Met de reclame-inkomsten kunnen we ook aan minder drukke haltes de reële wachttijden tonen en ticketautomaten plaatsen. Het reclame-geld zal ook dienen voor het onderhoud."

Om het uitzicht van het uniforme bushokje te bepalen werd vorig jaar een wedstrijd uitgeschreven. Een jury buigt zich momenteel over de ingezonden ontwerpen. "Er werden zeven voorstellen ingediend die aan de criteria voldeden. Twee daarvan zijn internationale ontwerpen."

In de jury zijn alle betrokken partijen vertegenwoordigd: de MIVB, de gemeenten, het Gewest, TreinTramBus, architecten... Over enkele weken moet die een synthesenota klaar hebben. Daaruit zal een ontwerp gekozen worden op basis van verschillende criteria zoals kostprijs en design.

Vervolgens zal een prototype gebouwd worden dat eventueel nog kan worden aangepast. In 2011 moet het uniforme buskotje in het straatbeeld verschijnen.

La Stib irrespectueuse


(extrait du site du Gutib)

Irrespect avéré
24 avril 2010

Je devrais me réjouir. Des travaux sont effectués sur les voies de tram, notamment tout près de ma maisonnette. Plus que centenaire, elle n'en peut plus de vibrer lorsque les trams passent à toute vitesse. Ces travaux sont effectués durant la nuit. Dès 23 heures, les ouvriers sont en place. Déchargement de matériel, commentaires, cela ne se fait pas silencieusement. C'est sans doute involontaire. Ils ne pensent pas que les riverains puissent être dérangés. Le plus terrible, c'est que personne ne songe à nous avertir de la nature et des nuisances éventuelles de ces interventions.

La SNCB se montre bien plus courtoise et n'hésite jamais à distribuer des informations aux riverains. La STIB ne se préoccupe pas de ce genre de détail. Les dirigeants de ce service public se conduisent en véritables despotes.

Envoyé par: Nicole Truijen de 1190 Avenue Van Volxem
-----------------------------

A noter que les travaux nocturnes sont interdits en Région de Bruxelles-Capitale; on en sait quelque chose sur Churchill !
Et cela va recommencer bientôt avec leur projet de troisième voie dite "provisoire".

Ils dérangent même le monde du silence !


(www.brusselnieuws.be - donderdag 15 april 2010)

Tramdepot bedreigt diepste zwembad ter wereld

Vorst - Nemo, het diepste zwembad ter wereld, wordt bedreigd door het omstreden tramdepot dat de Brusselse regering en de MIVB willen bouwen op de oude Marconi-site.

De directie van het zwembad vreest dat de trams voor lawaaioverlast en trillingen zullen zorgen. In het ergste geval zouden er barsten ontstaan in de betonnen wanden. “Als er ooit een barst ontstaat, kan dat tot gigantische overstromingen leiden. Dan kunnen we ons zwembad sluiten,” zegt directeur John Beernaert in De Standaard.

Daarnaast wordt de toegang van Nemo, een zwemkoker van 6 meter breed en 33 meter diep, mogelijk onteigend om de trams te laten passeren. Bij de MIVB zijn ze bereid te onderhandelen, maar willen een studie die bewijst dat het tramdepot schadelijk kan zijn voor het zwembad. “Er komt sowieso een tapijt dat trillingen opvangt en de sporen zullen omhuld zijn met rubber die het geluid absorberen,” zegt MIVB-woordvoerster in de krant.

Het tramdepot, dat tegen 2013 maximum 85 tramtoestellen moet stallen, stuitte in het verleden al op hevig protest. Onder meer de burgemeesters van Ukkel, Drogenbos en Vorst lieten zich al negatief uit over de plannen.

--------------------------

Articles similaires dans le Standaard et Het Nieuwsblad du 15 avril 2010.