2008 > 2009

En tant que riverains, restez concernés, envoyez vos photos par e-mail, vos commentaires ou textes à publier ou non dans votre formulaire de contact.
1364

Les passages pour piétons en diagonales ! ???


N'oublions pas que les anglais sont des gens disciplinés !
Lorsqu'on voit ce qui se passe au rond-point où la traversée en diagonale pour les piétons est interdite, il y a de quoi se poser des questions sur l'efficacité de cette méthode en Belgique....

(www.brusselnieuws.be - 04/11/2009)

Mobiel Brussel onderzoekt diagonale zebrapaden

Mobiel Brussel overweegt om op enkele kruispunten het diagonaal oversteken in te voeren. Vooral kruispunten met 'voetgangerfiles' - zoals het Rogierplein en het Beursplein - komen in aanmerking.

Diagonale zebrapaden dienen om voetgangersstromen sneller te verwerken. Gedurende een aantal seconden staan alle verkeerslichten voor auto's op rood en mogen voetgangers vanuit alle richtingen naar de overkant.

"Het zou mogelijk zijn op kruispunten waar bijzonder veel voetgangers zijn en waar het verkeer niet uit te veel richtingen komt. De lichten moeten gelijktijdig op rood gezet kunnen worden zonder dat het invloed heeft op het verkeer aan de nabijgelegen kruispunten," zegt Inge Paemen van Mobiel Brussel.

Mobiel Brussel baseert zijn onderzoek onder andere op het kruispunt aan Oxford Circus in Londen. Sinds maandag kunnen shoppende voetgangers er het drukke kruispunt diagonaal oversteken.

Erg concreet zouden de plannen nog niet zijn, maar Mobiel Brussel onderzoekt onder andere het kruispunt aan het Rogeirplein, waar de Nieuwstraat op de Kleine Ring uitkomt.

Ook op de Anspachlaan, bijvoorbeeld aan de Beurs, en op de Louizalaan kunnen diagonale zebrapaden een voordeel opleveren.

Er is wel een wettelijke hindernis die schuin oversteken onmogelijk maakt. Volgens het koninklijk besluit over oversteekplaatsen staat dat het zebrapad evenwijdig met de as van de rijbaan moet zijn. Dat moet dus eerst aangepast worden.

Uccle doit suivre cet exemple et, comme les habitants de l'avenue Albert, refuser cette autre initiative de Pascal Smet qui va défigurer encore plus notre avenue.


(www.brusselnieuws.be - 04/11/2009)

Etterbeek verzet zich tegen Villo

ETTERBEEK - De gemeente Etterbeek blijft zich verzetten tegen Villo-fietsen. “Dit is geen nieuwe vorm van mobiliteit, maar een publiciteitsstunt,” zegt de burgemeester.

Tijdens de jongste gemeenteraad is na een interpellatie van SP.A-raadslid Rik Baeten gebleken dat Etterbeek, en meer bepaald burgemeester Vincent De Wolf (MR), zich blijft verzetten tegen het Villo-fietsverhuursysteem.

“Vorig jaar nog interpelleerde ik tijdens een gemeenteraad het schepencollege,” zei Baeten in de gemeenteraad. “Toen was het argument dat Villo de gemeentelijke autonomie zou aantasten, omdat de gemeente geen belastingen kan heffen op de reclame die Villo-uitbater JCDecaux uithangt aan de fietsverdeelpunten. Het project werd dan ook op de lange baan geschoven.”

“Graag had ik geweten hoe het nu staat met eventuele verhuurfietsen in Etterbeek. Want onze gemeente blijft zich maar hardleers verzetten tegen dit fietsverhuursysteem. Nochtans is Villo succesvol.”

Baeten haalde onder meer het voorbeeld van Schaarbeek aan. Vroeger ook een Villo-sceptische gemeente, maar onlangs borg de Ezelsgemeente haar bezwaren op en besloot ze Villo-stations te installeren. Het raadslid noemde ook het grote succes van het systeem, dat nu al meer dan vierduizend permanente gebruikers heeft. “Het aantal kortetermijnkaartjes bedraagt zelfs tienduizend. Je kunt dus zeggen dat Villo een succes is,” voegde Baeten er nog aan toe.

Visuele vervuiling
De liberale burgemeester had geen oren naar de argumenten. Hij erkende het succes van Villo wel, maar verkoos een dwarse strategie. “Volgens JCDecaux zouden er in Etterbeek dertien stations komen, maar vergeet niet dat dat neerkomt op dertien keer visuele vervuiling en dertien keer reclame. Het lijkt een initiatief dat de zachte mobiliteit moet promoten, maar in feite is het een publiciteitsstunt,” vertelde De Wolf.

Dat een liberaal zich tegen reclame kant, lijkt opmerkelijk, maar Etterbeek heeft een akkoord met JCDecaux-concurrent ClearChannel voor de zogenaamde Mupi-reclamepanelen (met Mupi voor Mobilier Urbain à Publicité Illuminé). Een contract met JCDecaux zou juridische problemen opleveren, zegt De Wolf. “JCDecaux wil Villo’s plaatsen waar er Mupi’s zijn. Dat kan niet.”

Volgens de burgemeester zou JCDecaux ook geen interesse meer hebben om fietsen te plaatsen in Etterbeek en zou Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) die argumentatie van Etterbeek erkend hebben. Ook zou de gemeente bij een verplaatsing van het Villo-meubilair voor de kosten moeten opdraaien.

'Spijtige zaak'
Het bericht dat JCDecaux Etterbeek links laat liggen, kan niet bevestigd worden. Bij JCDecaux is niemand bereikbaar door de vakantie. Bruno De Lille zegt dat hij de juridische argumentatie van De Wolf al met de man zelf heeft besproken. “Tijdens onze laatste ontmoeting had De Wolf nog vragen, maar hij leek me overtuigd om toe te stemmen met de Villo-fietsen. Natuurlijk zijn gemeenten niet verplicht om mee in het systeem te stappen, maar het zou toch een spijtige zaak zijn.”

Wie heeft gelijk? Raadslid Rik Baeten vond de antwoorden op zijn interpellatie na afloop van de gemeenteraad nogal omslachtig. In het begin leek het nog dat De Wolf zich zou neerleggen bij Villo, maar op het einde overheerste het ‘ ja, maar -verhaal’. Afwachten, dus.

Christophe Degreef

La Stib fera des économies en réduisant la fréquence sur certaines lignes.


(www.brusselnieuws.be 28/10/2009)

MIVB: lagere frequentie op lijnen met zwakke vraag

Brussel - Na dagen van onduidelijkheid over besparingen bij de MIVB is de kogel door de kerk. De maatschappij bespaart wel degelijk op de dienstverlening. Zo wordt de frequentie op lijnen met een zwakke vraag teruggeschroefd. Een beslissing over Noctis laat de MIVB aan de regering.

De MIVB hakte dinsdagavond knopen door voor 2009 en 2010. Voor 2009 bespaart de maatschappij nog 10 miljoen euro. Dat kan door het uitstellen van de bouw van de tramremise Marconi in Vorst, maar ook door de prijs van grote herstellingswerken te drukken.

Voor 2010 bespaart de MIVB met 46 miljoen euro fors meer. Er wordt 25,7 miljoen bespaard op investeringen, 11,7 op rationalisering van het aanbod en nog eens 9 miljoen op werkingskosten.

De MIVB benadrukt dat 'de essentie van het net wordt behouden op het huidige kwaliteitsniveau'. Toch betekent de rationalisering van het aanbod' dat de reiziger de besparing wel degelijk zal voelen.

"Er werd gekozen voor besparingsmaatregelen in zones die over een alternatief vervoersaanbod beschikken, of op lijnen die een voldoende reservecapaciteit hebben of met een zwakke vraag", luidt het in een communiqué van de MIVB."Dit alles op een beperkt aantal lijnen of gedeeltes van lijnen."

Ook in het weekend en 's avonds wil de maatschappij de frequenties her en der nog terugschroeven.

Noctis: bal terug naar regering
Of het nachtnet Noctis al dan niet wordt opgedoekt, is een beslissing voor de Brusselse regering, vindt de vervoersmaatschappij.

Wat de investeringen betreft blijven alle bestellingen van nieuwe voertuigen behouden. Een aantal dossiers worden echter pas in 2011 gerealiseerd:

- de vernieuwing van de sporen Orbanlaan/Madoulaan
- de bouw van de remise Marconi
- de vernieuwing van het eindpunt Fort Jaco

Aan de personeelskosten, die 80 procent van de totale kosten van de MIVB uitmaken, wordt niet of nauwelijks geraakt. Er komen geen ontslagen en de verloning blijft dezelfde. De maatschappij verwacht wel dat de het personeel de besparingsronde steunt. Hoe dat moet gebeuren blijft voorlopig onduidelijk.

De tarieven van de vervoersmaatschappij blijven ongewijzigd.

© brusselnieuws.be