La Stib supprime des lignes


(Brussel deze Week - www.brusselnieuws.be - maandag 09 november 2009)

MIVB schrapt tram- en buslijnen

Brussel - De MIVB moet volgend jaar 46,2 miljoen euro besparen. De Brusselse regering heeft de MIVB om die inspanning gevraagd om bij te dragen tot de opmaak van de begroting voor 2010. Een overzicht van de maatregelen.

Er wordt 25,7 miljoen euro bespaard door investeringen te laten vallen of uit te stellen; negen miljoen wordt bespaard in de werkingskosten, en 11,5 miljoen euro wordt gehaald uit de ‘ratio­nalisering’ van het aanbod. Dat laatste heeft gevolgen op verschillende lijnen. We zetten de wijzigingen op een rijtje.

Bus 17 tussen haltes Beaulieu en Heiligenborre.
De bediening wordt op zondag en ’s avonds opgeschort tussen de haltes Wiener en Beaulieu. Het aantal reizigers is te laag, zegt de MIVB. De meeste haltes worden bediend door lijn 95.

Tram 19 tussen haltes De Wand en Groot-Bijgaarden.
Tijdens de daluren in de week daalt de frequentie. In plaats van een tram om de acht minuten zal er nog eentje om de tien minuten rijden.

Bus 21 Hertog - Brussels Airport.
Deze bus wordt tijdens de spits (tussen 7.30 en 9 uur en tussen 16.30 en 18.30 uur) opgeschort tussen haltes Schuman en Hertog. Oorzaak is het beperkte aantal reizigers en de talrijke beschikbare alternatieven op deze route, onder meer met de metro.

Tram 56 tussen het station van Schaarbeek en het Noordstation.
Deze tram wordt afgeschaft. Alle haltes worden bediend door tram 55, en die heeft een voldoende grote capaciteit. De tram werd al eerder opgeschort door de werkzaamheden op de Gallaitstraat. De MIVB maakt die maatregel nu definitief. (zie ook video: 'Schaarbekenaren voelen zich bedrogen door afschaffing tram 56")

Bus 75 tussen haltes Goede Lucht en Coovi.
De lijn wordt op zondag en ’s avonds opgeschort omdat er te weinig reizigers zijn. Alle haltes worden in die periode bediend door metrolijn 5, tram 81 en bussen 46 en 89.

Nachtnet Noctis
Om het aantal reizigers op de lijnen te tellen, gebruikt de MIVB twee technieken: zo wordt het aantal validaties van vervoersbewijzen geteld en gaan er ook controleurs op stap die het aantal passagiers op een lijn tellen.

Even zag het ernaar uit dat ook het nachtnet Noctis zou sneuvelen door de besparingen. De MIVB liet die beslissing over aan de Brusselse regering. De regering bekijkt daarvoor op dit moment drie mogelijkheden: het afbouwen van het Noctis-net en een gedeeltelijke integratie ervan in Collecto, het systeem van collectieve taxi’s; de reguliere lijnen ’s avonds langer laten rijden, of Noctis vervangen door Collecto. De beslissing valt binnen enkele weken.

Uitgesteld
Het grootste deel van de besparingen voor 2010, 25,7 miljoen euro, wordt gerealiseerd door geplande investeringen uit te stellen of te schrappen. De vernieuwing van de sporen op de Orbanlaan en de Madouxlaan, de bouw van de remise Marconi en de vernieuwing van het eindpunt Fort Jaco worden pas in 2011 gerealiseerd.

Daarentegen blijven de projecten voor de toegangscontrole in de metro, de toepassingen van Mobib en de uitbreiding van de tramremise Haren II behouden voor volgend jaar.

Negen miljoen euro wordt bespaard op de werking, waarvan tachtig procent bestaat uit personeelskosten. De invulling van die besparingen is nog niet duidelijk. Op een speciale ondernemingsraad, gepland voor 18 november, zou de directie van de MIVB haar plannen uit de doeken doen.

Jelle Couder — © Brussel Deze Week